Siden med billeder af den drilske C4 kondensator i PIKO tog


PIKO har gennem mange år monteret en støjkondensator i deres lokomotiver/motorvogne.
Kondesatoren er ved digitalisering mere til gene end til gavn, derfor anbefales det at fjerne den.

Men, da den kan være svær at finde, er her et galleri, der viser placering af C4 i forskellige lokomotiver/motorvogne.
Har du et billede af C4 på et print der ikke er i galleriet, så send mig en mail med billedet og jeg tilføjer det til galleriet.


PIKO hat seit vielen Jahren dieselbe Entstörschaltung auf den Platinen ihrer Loks verbaut.
Aber nicht alle Komponenten sind gut für den Digitalbetrieb.

Der Kondensator C4 verursacht hier sehr viele Störungen und deshalb ist es empfehlenswert diesen zu entfernen

 

Um besser den C4 Kondensator zu lokalisieren, habe ich diese Übersicht erstellt.

 

Sollten Sie ein Bild von einer Platine/Lok haben, welches in meiner Übersicht noch fehlt,

können Sie mir dieses gerne per E-Mail zusenden damit ich meine Übersicht damit ergänzen kann.


Dampfloks: BR 78 BR 83.10

Dieselloks: Nohab, BR 107/V75/T 435.0,BR 118/V180, BR 130/231V 200 (DDR), V 200 (DB),BR 211,BR 216, BR 221, BR 232, BR 245, V 23, G6, RFF 102, CSD T 699, G 1700/G1206

Elloks: BR 101,BR 103, BR 110/140,BR 111, BR 120, BR 132 / E32, BR 141, BR 143/243 BR 147, BR 150,BR 151, BR 181, BR 187, BR 193/BR 247 - Vectron, ÖBB 1010

Triebwagen: BR 612, VT98/798 (2 versionen), GTW/BR 440, ÖBB 5045 "Blauer Blitz"

 

BR 101, BR 118, BR 119, BR 186,  BR 218, DR V60/106/BR344, 1216 (og mange andre med samme print):
Universalplatine von viele ältere Loks und Triebwagen

Præcist på dette print hedder kondesatoren C1 og ikke C4.
Genau auf dieser Platine ist C1 der Kondensator, der die Störungen verursacht und nicht C4.

 

BR 101 Rheingold version (Billede: Minoo):

 

BR 101, 2021 version (Billede: Alexander)

 

BR 102.1 her er C4 placeret på undersiden af printet. Så print skal afmonteres inden C4 fjernes (Billede: Nick):

BR 103 Lufthansa version:

 

BR 110 og 140:

 

BR 111:

 

BR 118 / V180, her er C4 placeret på undersiden af printet. Så print skal afmonteres inden C4 fjernes:

 

BR 120 ellokomotiv (C4 allerede fjernet, billede: Matthias "Matze17")

 

BR 132 / E32 ellokomotiv

 

BR 141 (C4 allerede fjernet, billede: Daniel Basler):

 

BR 143/243 (billede: Rene Hoffmann):

 

BR 147 (Billlede: Lothar Michel)

 

BR 150 (Billlede: Peter "vagari")

 

BR 151 (Billede: Daniel Basler):

 

BR 181 (Billede: "persus" (Pero)):

 

BR 187 (C4 allerede fjernet):

 

BR 193 / BR 247 - Vectron (C4 allerede fjernet, billede: Daniel Basler):

 

Nohab (Billede: Jörg Honert):

 

DR V200 (Billede: Jörg):

 

V 200:

 

BR 107, V75, T 435.0, kondesatoren er på bagsiden af printet (billede: Laurent):

 

BR 211  (billede: Wilhelm Melcher):

 

 

BR 216:

 

BR 221:

 

BR 130 / 231 "Ludmilla":

 

BR 232 "Ludmilla" (billede: Thorsten):

 

BR 245 ICE version (Billede: Minoo)

 

V23 / BR 102 (Billede: Arthur van der Mierden )

 

V60 / BR 260 (Billede: Carsten LB)

G6 (Billede: Carsten LB)

 

BR 78 (Billede: Werner "drum58") :

 

BR 83.10 (Billede: "digitalo")

 

BR 612 "RegioSwinger". Kondensatoren hedder her C01:

 

VT98 / BR 798 "Rote Brummer". C4 er placeret midt mellem L1 og L2:

 

VT98 / BR 798 "Rote Brummer" version 2. (Billede: Søren):

 

RFF 102 (Ex SNCB 73): (Billede: Mark O.)

 

CSD T 669, undersiden af printet (Billede: Minoo)

 

G1700 + G1206: (tak til Frank for position af kodensator)

 

ÖBB 1010:

 

GTW / BR 440:

 

ÖBB 5045/5145 "Blauer Blitz".

 

Her et diagram over støjfilteret:

 

 


Kommentarer tips og tricks,modtages gerne !!
E-Mail :
Klaus D. Mikkelsen - (moppe@post6.tele.dk)

Designet af Moppe