Hvordan adskiller jeg min Heljan PR maskine?


Et spørgsmål stillet flere gange i dk.fritid.jernbaner.model, blandt andet af ejere der ønsker at få renset den tykke fedt ud af gearkassen. Svaret har lydt:

Hvis du kun skal ha de 3 drivaksler af behøver du ikke at tage overdelen af.
Fjern bremsetræk under maskinen.
Der er 2 bundplader 1 under den bagerste aksel og en der dækker de 2 andre. De kan vippes op med en lille skruetrækker.
Nu kan de 3 hjulsæt tages ud og hænger kun på gangtøjet.

Hvis du skal ha overdelen af kan du gøre som jeg gjordt flere gange.
1. tag forløberen af, træk kardanen ud.
2. lav 4 plaststrimler af 0,5 plade ca 3mm brede og 4 plaststrimler af 1mm plade ca 3 mm brede
3. Med en lille skuetrækker skal du trække overdele lidt ud så du kan føre de 4 stk 0.5 strimler op mellem overdel og chasis. de 2 skal være lige bag de 2 sikkerhedsventiler, og de 2 andre skal være lige under hvor kedelen er konisk.
3. Udskift nu de 4 0.5 strimler med de 4 stk. 1mm.
4. Nu kan overdelen med førehus trækkes forsigtigt LIGE op.(kedelens bagvæg med armaturer bliver på chasis) Cylinderblok sider på chasis, men den del hvor byggeskiltet sider følger med overdel.
Det er vigtigt at overdelen trækkes lige op, elles hænger den på lyslederen foran og kedelbagvæg. Når den er løs skal du lirke pæreren fri af lyslederen (lige under skorstenen)

Alternativt kan førerhus og bagvæg fjernes først. Men det kræver lidt mere bla. skal nogle af armaturdelene tages af først.

Men alt skal gøres med største forsigtighed :-)

Mvh. Ole Vedel

 

Efterfølgende kan jeg se at der er en der har brugt Ole Vedels opskrift og har levet lidt billeddokumentation på, hvordan man gør.

Se her på Elgens hjemmeside.

 

 


Kommentarer tips og tricks,modtages gerne !!
E-Mail :
Klaus D. Mikkelsen - (moppe@post6.tele.dk)

Designet af Moppe