Montering af TAMS lysstave i Roco IC personvogne.

Modelbanen i Hadsten har (i skrivende stund) lige investeret i 6 IC farvede vogne.
Men så flotte vogne skal da ikke køre uden interiørlys, så på med de velafprøvede TAMS lysstave (der også fås til en højere pris under navnet Viessmann).

Første vogn på "operationsbordet" var styrevognen, det måtte være den letteste at lave, da der i forvejen var strømoptag, noget jeg forventede at skulle lave på mindst 1 eller 2 af de efterfølgende vogne for at få et stabilt lys i alle vogne. Strømoptaget på styrevognen var det traditionelle "tyndt blik der slæber mod akslen".

Ved første afprøvning viste det sig hurtigt at front- og slut-belysning var noget "tamt" i det, så inden der skulle interiørlys i, skulle de hvide og røde lys skiftes ud. 

Væk med de oprindelige 16 volts pærer og i med lysdioder. Den røde var nyligt indkøbt og den hvide er en ældre model fra "lageret", som var kommet til mig som "vareprøve". (Tak Max).

Dioderne skulle lige slibes let til for at kunne være der i højden under inddækningen og så kom der en 1kohms modstand i serie med de oprindelige dioder der retningsbestemmer lyset.

Som det se på billedet her til højre er der nu pænt med lys i frontlygterne.

 

Næste del var selve interiørlyset.

TAMS lysstavene er lette at have med at gøre, strøm på (ledningerne var der jo i forvejen fra front/slutlys), dobbeltklæbende tape for at sætte lysstaven fast og så et stik henne i "bagdøren" så der kan føres strøm videre til de næste vogne.

 

Stikket i døren vender vi lige tilbage til, da billederne af stikket i styrevognen ikke blev så godt som ønsket.

 

Slutresultatet for styrevognen ser sådan ud, dejligt blødt gult lys i hele vognen.

 

Til min behagelige overraskelse viste det sig at alle de resterende vogne kører med bogiesider af metal. Et system Roco har kørt med i en del år efterhånden og som sikrer en solid overførsel af strøm. Har man delte aksler (med isolering i midten) har man mulighed for strømoptag på alle hjul. Dette var ikke tilfældet på disse vogne, så hver bogie tager strøm op fra hver sin skinne.

Med til Rocos strømoptag med metalbogiesider hører også at strømmen skal ledes op under taget af vognen. Her mener Roco åbenbart at det gøres smartest muligt med en metalstang der føres ned i en passende holder i interiøret. Problemet er bare at den metalstang skal have et vist pres fra oven for at sikre god kontakt og at stangen i dette tilfælde kommer til at stå midt i en kupe lige foran vinduet. Her ligner det en "stripperstang" og passer slet ikke ind.

Altså vognen helt fra hinanden og ledninger fra strømoptag og op til taget, forsøgt skjult bedst muligt.

De 5 normale vogne er lavet så taget kan tages af særskilt. Det gør montering af lys og ledningstræk til forrige/næste vogn ret let.

I døråbningen i den ene ende bores 2 små huller så et stik lige kan være der. Benene skubbes op gennem hullerne og bøjes på oversiden, så stikket sidder fast. Det kan måske betale sig at lime stikkene fast med varmelim, men jeg havde ikke lige noget ved hånden så i skrivende stund sidder de kun fast i de bukkede ben.

For at kunne føre strøm over fra vogn til vogn, er det selvfølgelig ikke nok kun at have stik inde i dørrammen, der skal også ledninger til. Så i modsatte ende borede jeg et hul helt ude i hvert hjørne, monterede 2 stykker 10 cm lange højfleksible tynde ledninger i et stik og skubbede en ledning gennem hvert hul. Ledningerne skal være så lange at de kan nå ned i bunden af døråbningen og op til stikket i den anden vogn - hverken kortere eller længere, så passer det.

Stik og ledninger i hver ende af vognen loddes på lysstaven, så polariteten hele tiden er den samme, højre skinne = højre stikben, så opstår der ingen kortslutninger. Da ledningerne er ført ned ude i hjørnerne af døren i stedet for i midten, er det let at se hvilken ledning der hører til i hvilken side og dermed let få vendt stikket rigtigt, når det monteres i næste vogn.

 

Her først et natbillede af styrevogn og en personvogn

Og her BordBistro med 2 personvogne i skumringslys

 

Togsættet blev dagen efter indbygning af lys sat i drift med en BR 101 efter. Altså som styrevognstog. Det eneste der mangler er individuel bemaling af lysledere til frontlyset (lyset "lækker" fra den ene lysleder til den anden) og så ville det være fint med et par hundrede mennesker ombord i toget.

 


Kommentarer tips og tricks,modtages gerne !!
E-Mail :
Klaus D. Mikkelsen - (moppe@post6.tele.dk)

Designet af Moppe