Ombygning af Roco BR 80


Jeg er den heldige ejer af en ældre Roco BR 80. Her sidder den gamle motor og fjedertræk. Den lider blot af den ulempe at motoren tager lige lovligt mange omdrejninger og mangler en svingmasse, til blødere drift.

Det må der da kunne gøres noget ved......

Og det kunne der.

Første opgave: Find en motor den kan være der, med svingmasse på og som har et lavere omdrejningstal.

Let nok, daværende Mehano importør solgte motoren der sidder i SD 40 i AC version (se ombygning af Lima MZ) til en overkommelig pris.

Anden opgave: Byg den ind i lokomotivet.

Mehano motoren er en lille smule tykkere end Roco motoren og der skulle derfor fjernes lidt støbegods i siderne, for at motoren kunne komme derned. Motortilslutninger osv passede meget godt.

Det færdige resultat ses her

Beregninger angående tophastighed følger, skal lige have fundet notaterne frem fra dengang (der er +3 år mellem ombygningen og udførelsen af denne side).

 

 

 

Lokomotivet er godt fyldt ud, Ud over den kraftige metalramme, er der motoren der fylder hele kedlen.


Lokomotiv uden overdel.


Lokomotiv med overdel.

 

 

Motormålinger.

Sammenligning mellem Mabuchi motor med svingmasse og standard Roco motor (fra en model af Br 80)

Målinger af omdrejninger foretaget med tachometer trykket mod ende af aksel. Dermed er motoren belastet under måling for at få friktion nok til at trække tachometret rundt. Det giver et mere realistisk måleresultat.

Spænding

Mabuchi

Roco

(volt)

(RPM)

(RPM)

2

400

500

3

750

1200

4

1100

1700

5

1400

2400

6

1900

3000

7

2100

3500

8

2500

4000

9

2800

4600

10

3400

5200

11

3700

5500

12

4000

5700

Med montering af Mabuchi motor opnås en maksfart på 50 km/t i stedet for de oprindelige 70 km/t. Dette bør i teorien give en lavere minimumsfart, men det er kun, hvis momentet i motoren er lineært. Måling foretaget af Klaus Mikkelsen den 6/1-2001.

Roco motor fra Br 80, normalt i drift på Modelbane Europas bane, stillet til rådighed af ovennævnte
Mabuchi motor venligst udlånt af Nordbanen Hobby.

 

Kommentarer tips og tricks,modtages gerne !!
E-Mail :
Klaus D. Mikkelsen - (moppe@post6.tele.dk)

Designet af Moppe