Ombygning af Lima MZ

Her et kort, og i første (og måske eneste) omgang med uredigerede billeder, show over resultatet af ombygningen af min Lima MZ med en undervogn fra en Mehano SD 40.

Næste projekt er ombygning af en AC model. Billeder herfra vil måske komme til senere !

 

DC version:

Vi starter med slutningen, det færdige resultat af sammenbygningen mellem en Lima MZ og en Mahano SD 40 (DC versioner).

Jeg er ikke helt tilfreds med frihøjden over bogierne, der er for meget luft og jeg har, i første ombæring, gået på kompromis med de "forkerte" bogiesider.

En ting jeg ikke ville miste var de orginale tanke fra Lima MZ'eren.

De var så de to feje. På et tidspunkt vil jeg prøve at skifte bogiesiderne ud

 

Drev og motormontering, den ene ende.

Som det måske kan ses, er den originale undervogn fra Lima maskinen bibeholdt. Mehano bunden er tilpasset, så den kan være inden for rammen af Lima undervognen.

Under motoren er der en lang klods af kobber som vægtklods. Det er samme klods der er med til at holde hele konstruktionen sammen.

 

Kogebog:

1. Skær overflødigt rækværk og stiger af Mehano bunden, men fjern ikke noget i længden, behold den så lang som muligt.

2. Skær de to lange stag til skruer af på Mehano bunden.

3. Fjern firkantet bund i Lima, der hvor den "passive" bogie var.

4. Fjern diverse plasticholdere til motorbogie, så der fremkommer en plan bund hele vejen gennem lok'et.

5. Find det rette monteringssted for Mehano bund, i Lima bund. Mål fra enden af Lima bunden til bogieudskæring i Mehano bunden. Centrer på både længde og bredde retning.

6. Bor huller gennem begge bunde og monter skruer gennem begge bunde. Monter skruer i de yderste ender og inde omkring motoren. Læg evt. en lille plade (15x20x2mm), i mellem de fire steder. Der, hvor den oprindelige motorbogie var, er der ingen materiale på undersiden ind mod motoren, monter da skruen, så hovedet når ind over bundmaterielet. Lim evt. de små plader fast i Lima bunden og skær gevind i dem, så Mehano overdelen kan fjernes.

7. Fjern 1 til 2 mm af materielet på Mehanobunden ud mod enderne, så der er plads til "lyslederen" til frontlyset i overdelen.

8. Tilpas vægtklodsen fra Mehanomaskinen, så den kan være i tankene på Lima underdelen. Vær opmærksom på at der er riller i vægtkloden, der skal passe således, at de to clips/motorholdere kan gå ned i dem.

9. Motor, trækaksler og bogier monteres og maskinen prøvekøres.

Så er der ellers frit spil med montering af lys og diverse andre "goddies"

 

AC version:

AC versionen er lavet ud fra ovenstående "kogebog". Jeg er gået lidt på kompromis og har limet de to chassis'er sammen.
Til gengæld er jeg meget tilfreds med frihøjden over bogies.

Først et kig ind i den ene ende (og med keyboard i baggrunden):

Som i kan se, er der afstand mellem de to bunde, svarende til kobberstykket, på DC versionen er kobberstykket over Mehano bunden.
Kobberet gør at de kommer en mere naturlig frihøjde ved bogies.

Her den anden ende set ovenfra:

 

Som det fremgår af de to undeliggende billeder, har jeg opnået det ønskede, nemligt at sænke chassis'et længer ned over bogies.
Til gengæld er kamera'et der har taget billederne ikke særligt farveægte i den belysning der var til rådeighed, da billederne blev taget !


Kommentarer tips og tricks,modtages gerne !!
E-Mail :
Klaus D. Mikkelsen - (moppe@post6.tele.dk)

Designet af Moppe