Roco BR 215 og et forslag til, hvordan man forbedrer lyset på den..


Siden 1975 har Roco lavet en model af BR 215, samtlige modeller har været bygget over den kendte konstruktion med en centermotor med træk på alle aksler (bortset fra enkelte modeller i starten) og med lys der skifter med kørselsretningen.

Og det er netop lyset denne side handler om, for det har aldrig rigtigt været noget at tale om. Fra starten har det været pærer monteret på printet hen over motoren og så lysledere ud til front og baglys. Det har altid været så som så med lyset, specielt den øverste frontlygte er meget svag i lyset. I nyere tid er der dog kommet en konstruktion med individuelle lysledere der ender over en lysdiode på printet, men den er ikke set særligt tit og den har ikke rødt slutlys.

Efter mit indkøb af PIKO silberlinge vogne med flot lysdiodelys ab fabrik, skulle der tænkes med hensyn til lyset på mine 215'ere. Samtidig kom jeg forbi en 215'er fra min modelbane der slet intet lys havde, nu skulle der tænkes kreativt. Resultatet af de indledende øvelser og tests ses herunder, printene brugt i konstruktionen er prototyper, med håndskårne printbaner, husk det, når du ser billederne. Det er ikke pænt, men det virker.

På lageret (skufferne i garagen) er der en håndfuld varmhvide og røde 1,8 mm lysdioder, som en påtrængende kineser der havde spammet min inbox med reklamer kom til at "sample" mig. Det er disse dioder der kom til at danne basis for min konstruktion. Målet var at placere en lysdiode i hver lygte, så lyset kan styres individuelt. Målet var også at lave en konstruktion, så der ikke skal ændres noget i overdelen, idet jeg måske bliver træt af konstruktionen og vil tilbage til "standard".

Første udfordring er et print i toppen af lokomotivet, der holder lysdioderne til toplygte - eller rettere omvendt lysdioderne der sidder ud i toplygterne holder fast i printet, så det ikke behøver en mekanisk befæstigelse. I første ombæring var det meningen at der skulle være plads til et bredt print så modstande og deslige kunne monteres på oversiden af printet. Der var udsparinger i printet så det kunne klemmes ned over holderne til de originale lysledere. Det var også ganske fint, lysdioder blev monteret og så fik de ellers en ordentlig omgang sort Humbrol acrylic, for ikke at skulle lyse ned i førerkabinen, eller ud gennem chassis - jeg hader strølys der kommer ud forkerte steder! Herunder printet monteret i overdelen.

Næste trin var de nederste frontlys med både røde og hvide lysdioder, frem med skydelæreren og måle afstande mellem hullerne i frontgrillen og så ellers i gang med Proxxon maskinen for at få lavet et print der passer i størrelsen med huller til de fire dioder. Efter montering, fik dioderne igen en gang sort Humbrol acrylic for at lys fra en diode skal vandre over i dioden ved siden af, eller stråle nedenud af lokomotiver (fik jeg nævnt at jeg hader strølys?). Printet fik jeg lavet så det kræver 4 ledninger, en eventuel serieproduktion kommer til at blive kun med 3 ledninger op til topprintet. Herunder et billede af de nederste frontlys inden montering. Læg mærke til slidsen ned i midten af printet, der gør at printet kan monteres uden at skulle skære i førerstandsindretningen.

Første prøvemontering gik glimrende, dioderne øverst holder fint printet og de nederste 4 dioder passer fint i hullet ved frontgrillen - ja altså indtil lokomotivoverdelen skulle ned over chassisrammen, for der er ikke plads til så stort et print, idet printet så støder imod det originale print i lokomotivet, så det hele måtte ud og printet oppe i toppen gøres smallere. På printet blev også monteret 3 ledninger på et stik, så overdelen kan tages af og ledninger let afmonteres - servicevenlighed er en dyd. Herunder et billede der viser det (nu) smalle print med stik og forbindelse til det lille print med de 4 lysdioder. Modstandene til lysdioderne er brugt som forbindelser ned til det lille print, samt strømbegrænsning til dioderne. 2 røde LEDs i serie med en 15kOhm modstand og de 3 hvide i serie med 8,2kOhm, giver et strømforbrug på 1mA per "lysstreng".

På det originale Roco print har jeg loddet et lille stik levet af tulipansokler. Printet er af "næstnyeste" generation og jeg har ladet pærerne sidde. Stikket er umiddelbart lige til at lodde på printbanerne og så skal der en ledning over til "fælles plus".

Spændt var jeg da det skulle testes på en digitalbane, så jeg slæbte det med til et nogenlunde pænt landskab på min modelbane. En af meningerne med at bruge lysdioderne, er at de sidder et stykke inde i lokomotivet. Dermed bliver lyset set skråt forfra ikke så stærkt, men lige ind i lygterne er der godt med blus på.. Starter lige med billeder sådan lidt skråt fra siden.

    

Og her lokomotivet lige forfra. Her er det let at se forskellen på det røde lys.

Næste trin i produktmodningen er at lægge print ud på en mere hensynsfuld måde. For eksempel, så de 2 modstande bliver placeret på printene og så der kun skal bruges 3 ledninger ned til "endeprintene". Jeg har også en forhåbning om at lave det sådan at der kan placeres en 5-leder mellem originalt print og "topprintet", så der er mulighed for at lave individuel styring af alle lamper. Planen er også at "plus" (blå leder) skal være i midten af printet (og dermed også stikket), samtidig med at "rød den ene vej" og "hvid den anden vej" får printbaner ved siden af hinanden. Dermed kan man nøjes med 3-leder stik og bare placere en loddeklat mellem banerne, hvis man vil køre simpel styring og sætte et 5 polet kabel i, hvis man vil have "avanceret styring". Grunden til at jeg vil have plus i midten er at kommer man til at vende stikket forkert, vil man blot få lys modsat kørselsretningen. Jeg har også overvejet at putte en dråbe Micoscale Kristal Klear i hver lygte, for at illudere frontglasset i lygten, på den anden side, ses det ikke når lokomotivet kører.

 

Efter et par henvendelser på ovenstående - specielt fra nogle Tyskere, har jeg tænkt og tænkt og ikke mindst tegnet.

Billedet herunder viser det 14 cm lange "tagprint" og de to små "endeprint", gemmer du billedet, burde det være målfast og lige til at arbejde efter, hvis du printer det ud i 100% størrelse. Dioderne der er tænkt ind i projektet er 2mm dioder med flad ende, i skrivende stund er de at købe hos NiceLED eller ledbaron på ebay under 2 mm lysdioder - køb sunny white og rød i lang udgave med flad ende. 2 mm dioder passer lige ud gennem frontlanternerne på lokomotivet. Hvilken modstand der passer præcist med de dioder ved jeg ikke, men modstandsværdierne jeg har brugt ovenover er nok ikke helt ved siden af

Fra dekoder i lokomotivet trækkes den blå ledning op til den midterste printbane på "tagprintet". Den gule og den hvide forbindes til hver af yderbanerne. Fra midterbanen trækkes en ledning ned til en fælles plus på "endeprintet", hvorefter dioderne er seriekoblet og strømbegrænses gennem modstanden, der samtidig brugs som forbindelse mellem "endeprint" og "tagprint". Der skal stadigvæk males sort mellem dioderne, så der ikke kommer rødt lys over i de hvide dioder og omvendt (har jeg nævnt at jeg hader strølys?).

Er man nu helt tosset med sit lokomotiv og har en dekoder mes ekstra udgange, kan man lave separat styring af slutlyset, det kræver en lille ændring af printet, så der er 5 ledninger op til tagprintet i stedet for 3. Grøn og violet ledning føres op til de 2 nye loddepunkter, dekoderen programmeres rigtigt og så er det ellers bare at være glad......

 

Når man så offentliggør sine ting, så kommer der nogen gange hjælp udefra til noget af arbejdet. Så en dag dukkede nedenstående op i min postkasse.

Komplet print udviklet fra mine tegninger og ideer, et frontprint med plads til 4 dioder og et topprint, hvor der er gjort plads til normale, eller SMD modstande, frem for at bruge modstande som tilledninger til frontprintet og mulighed for separat styring af det røde slutlys, hvis man ønsker det.

 


Kommentarer tips og tricks,modtages gerne !!
E-Mail :
Klaus D. Mikkelsen - (moppe@post6.tele.dk)

Designet af Moppe